Rozhovor s autorem geocoinu Czechoslovak Order of the White Lion geocoin

04.04.2011 08:54

Jak jistě všichni víte, na konci minulého roku byla založena na fóru geocaching.cz diskuze o výrobě geocoinu „Czechoslovak Order of the White Lion geocoin“ ve tvaru a designu repliky řádu Bílého Lva v poměru 1:1. O půl roku později geocoiny spařily světlo světa a geocacheři si jej mohou koupit jak na gcshop.eu, tak i třeba na megaeventu PRAGEO GAMES. Vzhledem k tomu že tento geocoin stále považujeme za jeden z nejlepších a nejpovedenějších, které byly v České republice kdy distribuovány, oslovili jsme autora projektu Jiřího Vojáčka  alias Carramba66 o rozhovor, ve kterém Vám přiblížíme strasti i radosti z průběhu výroby geocoinu.

Dobrý den. Velký počet geocacherů se shodlo na tom, že design Řádu Bílého Lva je zatím nejpovedenější geocoin,který byl v České Republice distribuován. Co na to říkáte ?


Dobrý den, jsem samozřejmě rád, že se coina líbí. Sám jsem byl překvapený, kolik pozitivních reakcí vyvolala a kolik lidí si ji pořídilo. To nám dává možnost připravovat coiny další, ať  už to bude série z české historie, tak druhá replika českého řádu, tentokrát Velkokříže Řádu Bílého lva, takové té rubínové hvězdy s velkým bílým lvem a znaky všech historických českých zemí. Každopádně ocenění mezi členy komunity, kterého se dostalo první replice řádu Bílého lva Za vítězství, chápu nejen jako ocenění nám, kdo jsme na té minci pracovali, ale zejména lidem, kteří na konci 2. světové války připravovali její grafickou podobu. Jde skutečně o jeden z nejkrásnějších řádů nejen našich, ale i v měřítku evropském a světovém.

Byl geocoin vyráběn jako limitovaná edice, nebo počítáte s výrobou identických geocoinů až se tyto  prodají?


Myslím, že výrobu této série už obnovovat nebudeme, nechceme z toho dělat Tesco na mince, to ponecháváme jiným. Vyrobili jsme 350 kusů, což je opravdu minimum v porovnání s desetitisícovými sériemi, které chrlí zahraniční výrobci. Do prodeje šlo pouze zhruba 300 kusů, méně než sto od každé varianty pokovení, čili se dá říct, že vlastnit jednu z těch mincí je opravdu exkluzivní věc. Asi je škoda, že jsme drahé raznice nechali vyrábět jen na takový malý počet, ale přecijen ta replika řádu není jenom kus kovu s trackovacím číslem, je v ní také kus historie, kterou nemůžeme chrlit, jako Baťa cvičky. Kdo tu minci chce, ať sebou hodí, na gcshop.eu ještě pokud vím jsou, až dojdou, další nebudou.

Co říkáte na kritiku ze strany některých diskutujících, že výroba kopie řádu je zneuctění památky těch, kteří za války za takové řády platili životy a krví ? Myslíte že výroba geocoinu způsobuje morální problém ?


Ano, morální problém zde jistě byl, to nelze popřít. Byla spousta lidí, kterým se nelíbilo pomyšlení na to, že symboly našeho státu ve vznešené podobě vysokého státního vyznamenání, se mohou teoreticky válet někde po lesích v zašpiněných igelitkách pohromadě s hračkami z Kinder vajíček. Důležité ale je, proč jsme tu minci dělali a jaký je její reálný osud. Pokud vím, málokterý cacher ji poslal do světa, většina je má doma ve sbírkách, nebo je vozí na eventy. A pokud jde o naše důvody, cílem bylo přinutit lidi se zamyslet, až tu minci budou držet v rukou. Nad naší státností, nad historií našich národů. Zamyslet se právě nad tím, že v průběhu 20. Století  pod symboly, které na té replice jsou, umírali lidé za hodnoty, které ty symboly představují. A potud, myslím, ta mince splnila účel, diskuse na eventech i na internetu přivedly  alespoň okrajově  k historii a zamyšlení stovky a stovky českých cacherů. Co chtít víc...

 

Dal jste šanci ostatním vyjádřit se na fóru ke konečné verzi geocoinu, která se málem obrátila proti Vám. Nelitujete toho ?


Vůbec ne. Byl to risk, když jsem jako první producent geomincí provedl komunitu online celým průběhem projektu od prvního nápadu, přes vývoj a výrobu, až po zahájení prodeje. Ale v té diskuzi, která se stala jednou z největších v historii fóra na geocaching.cz se ukázalo, že český cacher je inteligentní, schopný, má výborné nápady, dokáže ocenit dobrou věc i konkrétně upozornit na chyby, prostě že český cacher si zaslouží, aby byl součástí vývoje dalších takovýchto mincí. Jsem rád, že komunita byla u toho, když jsme tu minci vyvíjeli a slibuji, že u dalších mincí to bude stejné. Konec konců o tom se mohou přesvědčit diskutující již nyní, kdy jsme zahájili přípravy na výrobu nové mince.

 

Geocoin byl vyroben v šesti verzích, ale prodej byl zahájen jen v pěti verzích. Proč ?


Existuje ještě jedna verze, taková graficky docela ulítlá, nevyužívá tradiční české národní barvy, ta mince je, ehm, zelená. Chtěli jsme vyzkoušet výrobu jedné speciální série v malém počtu kusů, která bude odlišná a nebude se prodávat. To se nám sice povedlo, ale už to asi dělat nebudeme, je to sice móda, ale vyzkoušeli jsme a stačilo. Ty mince mi stejně leží doma a já se ještě nedostal k tomu, abych je rozeslal velkým osobnostem českého a zahraničního geocachingu, jak jsem měl původně v úmyslu. Snad se k tomu dostanu co nevidět. Mimochodem těch mincí je jen deset.


Co byla pro Vás největší překážka při zadávání geocoinu do výroby ?


Budete se divit, ale státní svátky v zemi, kde se mince vyráběly. Nebylo to u nás a nevím, jestli si ze mě šéf výroby dělal srandu, ale za tři měsíce, co jsme řešili grafické podklady, vzorky, vývoj a výrobu, měli snad deset státních svátků, přičemž jeden byl asi pětidenní. To me vážně dostalo. Jinak samozřejmě nejhorší byl úplný začátek, kdy jsem oslovil několik výrobců a porovnával kvalitu jejich práce. Dneska už o nich mám přehled, takže mi tohle rozhodování chválabohu odpadá.

Ještě bych se chtěl vrátit ke geocachingu. Lovíte kešky, nebo Vás baví jen navrhovat geocoiny ?


K navrhování mincí jsem se samozřejmě dostal jako klasický cacher, nejdřív jsem si odlovil svých pár set krabek. Nicméně od března 2010 jsem z osobních důvodů lovení alespoň prozatím pověsil na hřebík a nadále se chci věnovat hlavně věcem kolem geocoinů.


Založil jste někdy svoji vlastní keš, pokud ano, na jaké téma ?


Nezaložil a dodnes mě to mrzí, měl jsem plány hned na několik keší, z nichž jedna multina měla už dokonce sepsaný scénář. Měla to být šíleně interaktivní keš, která by šla lovit jen s pomocí iPhone. Podle lokací by se Vám spouštěla videa a muzika, které by Vás navigovaly k jednotlivým stages a podkreslovaly by jejich řešení i přesuny v rámci města. Mělo se to odehrávat po celé Praze a námětem byly špionážní thrillery, prostě měli jste být agent. Jednu stage jsme dokonce chtěli umístit před Ruskou ambasádou, to by bylo hodně pikantní. Bohužel z toho nakonec sešlo, ale věřím, že se ještě dostanu k tomu, abych DP.mana, člověka, se kterým jsem to chtěl realizovat, začal s touhle šíleností znovu otravovat.Taky jsem uvažoval o cache před uvažovaným sídlem navigačního systému Galileo, ale tam mě, myslím, brzy někdo zastoupí.

Účastníte se evenů ?


Normálně už ne, ale měl jsem to štěstí, že jsem se, aniž bych to tušil, účastnil prvního českého MEGA, v zimě 2009 Geoskořápek. I když jsem k tomu MEGA tehdy přišel jako slepý k houslím...

Vlastníte nějaké jiné další geocoiny ?


Ano, mám sbírku coinů, nejvíc si cením mincí od Marco Bayerla z Německa, který má na navrhování mincí cit, jeho dílemjsou třeba Illuminati nebo Stargate mince a kdo je zná, musí uznat, že to je opravdu špička. Nic složitého, ale překrásné návrhy precizně zpracované. Marco mi, jako jedna z největších osobností geocoin světa, pomáhal v začátcích, bude jedním z těch, kdo dostanou mou minci z té speciální desetikusové série, která se neprodávala.

Co si myslíte o tom, že se přestávají geocoiny posílat do světa ?  Poslal jste jej někdy ?


Myslíte ten svůj? Ne.  Osobně mi to nevadí, že se některé krásné kusy stávají spíše jen součástí sbírek, koneckonců návštěvy eventů jsou vlastně taky jistou formou „poslání do světa“. Za poslední dva roky se vyrojila obrovská kvanta méně kvalitních coin, které ať si s pánem bohem putují třeba po stovkách. Pak jsou tu ty krásné, které by se něměly válet v igelitových taškách a ty by měly zůstat ve sbírkách a pokud možno být ředstavovány na eventech. Jako naše repliky Řádu Bílého lva.

Co říkáte dřevěným CWG geocoinům které vymyslel JPAgeo s Poníkem ? Nechal jste si také vypálit své CWG ?


Svůj jsem si vypálit nenechal, já jsem spíše na ten kov. Ale nápad je to super, pro spoustu mladých cacherů mohou být částky za lepší kovové mince příliš vysoké. A samozřejmě kovové  mince se takřka nedají personalizovat, v tom jsou jejich dřevěné protějšky dál. Takže ano, jen houšť a větší kapky.

Plánujete do budoucna další podobné projekty, jako byla výroba Řádu Bílého Lva ?


Právě v současné době připravujeme další repliku, tentokrát té velké hvězdy, kterou si každý vybaví, když se řekne „Řád Bílého lva“. Jde o pěticípý medailon s velkým českým lvem, lipovými lístky a znaky všech českých historických zemí. Až ji dokončíme, snad se dostaneme i k historické sérii k velkým okamžikům z českých dějin, jako jsou husitské války nebo založení republiky, kterou už komunitě rok slibujeme.

 

Držte nám palce, dočkáte se!
Děkujeme za rozhovor